Laatste dag in China - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas & Sharan - WaarBenJij.nu Laatste dag in China - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas & Sharan - WaarBenJij.nu

Laatste dag in China

Door: Bas & Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas & Sharan

16 September 2017 | China, Xi'an

Vandaag hebben we Xi’an verkend, wat een leuke stad! Helaas zat het weer niet helemaal mee, maar gelukkig werd het in de loop van de dag wel droog. Xi’an staat bekend vanwege: het terracottaleger, check (gisteren), de stadsmuren, check (vandaag) en de moslimwijk, check (vandaag).

Achter de drumtoren in Xi’an begint de moslimwijk. Als begin van de zijderoute, was Xi’an ooit een enorme stad met veel buitenlanders. Zo ook van veel moslims, waarvan de voorouders van de huidige bevolking bij elkaar gingen wonen en zo veel eigen tradities en religie behielden. Vandaag de dag raken je zintuigen bijna overspannen van alles wat je er ziet, hoort, ruikt en eventueel proeft. Er is heel veel activiteit en er zijn allerlei winkeltjes en etenskraampjes. We hebben er ook de grote moskee bezocht. Bij een moskee denk je misschien aan een typisch bouwwerk met minaretten, maar dat is hier niet het geval. Je ziet er wel Arabische tekens, maar verder ziet de moskee er eigenlijk zoals een Chinees tempelcomplex uit.

De stadsmuren van Xi’an zijn de best bewaard gebleven stadsmuren in China en het leuke is dat je er bovenop kunt wandelen of fietsen. De muur is zo’n 12 meter hoog en bovenop ook zo’n 12 meter breed (onderaan 15-18 meter). De totale lengte is 13,7 kilometer en daar hebben we de helft van afgelegd op de fiets. Met een gehuurde mountainbike zijn we van de zuidpoort (waar ons hostel vlakbij ligt) naar de noordpoort gefietst. Van daaruit zijn we weer door de stad teruggelopen.

Onderweg hebben we superlekker gegeten: Chinese hotpot, dit is eigenlijk fondue in bouillon. Het was alleen een Chinese kaart, maar we werden door een erg aardige jongen geholpen. Hij vertaalde alles voor ons en heeft uitgelegd hoe het precies werkt. Op tafel kregen we een dubbele pot, waarin de buitenste ring erg pittige bouillon zat en in de binnenste ring gewone. We kregen allerlei soorten vlees en groenten en ook verse noodles. Deze moest je dan in de bouillon koken, je kon dus kiezen of je het pittig wilde of gewoon en dan at je dit op uit een schaaltje waarin olie en kruiden zaten. Echt een leuke afsluiting van onze reis in China! Morgen vliegen we vanuit Xi’an eerst naar Beijing en dan vliegen we ’s nachts terug naar Amsterdam.

• 17 September 2017 - 09:21

Brigitte:

Ik heb genoten van jullie reis ! Behouden vlucht terug !

• 17 September 2017 - 10:35

Maus:

Ziet er super uit! Geniet nog ff!

• 17 September 2017 - 15:07

Jan:

Jullie hebben weer een heel indrukwekkende reis gemaakt.