Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas & Sharan - WaarBenJij.nu Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas & Sharan - WaarBenJij.nu

Xi'an

Door: Bas & Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas & Sharan

16 September 2017 | China, Xi'an

Vanuit Datong zijn we in twee uurtjes naar Xi’an gevlogen. Dit is een van de oudste steden van China en hier begon de zijderoute.

Vandaag hebben we eerst een bezoek gebracht aan het terracottaleger. Dit is een archeologische vondst bij het graf van de eerste keizer van China (Qin Shi Huangdi, 259-210 v.Chr.). Men geloofde in het hiernamaals en dus kreeg de keizer alles mee wat hij ook op aarde had, inclusief een enorm leger op ware grootte. In 1974 groeven enkele boeren een put en kwamen zij per toeval een terracottasoldaat tegen. Er werd meer blootgelegd en er kwamen duizenden soldaten en paarden tevoorschijn. Tot op de dag van vandaag is echter maar een klein deel blootgelegd. Ook het graf van de keizer ligt nog onder de aarde en er moeten dus nog ontelbare schatten zijn. Het is met de huidige technieken echter nog niet verantwoord om dit te doen. Zo waren bijvoorbeeld alle beelden beschilderd toen ze opgegraven werden, maar door de blootstelling aan licht, zuurstof, andere temperatuur en luchtvochtigheid, verdween alle verf binnen mum van tijd. Doodzonde natuurlijk! Op sommige beelden zag je overigens nog wel hele kleine deeltjes verf. Wat ook opvalt is dat de beelden zo ontzettend gedetailleerd zijn. Er zijn niet alleen allerlei legerrangen met bijhorende uniformen, maar ook de krijgers zelf verschillen allemaal qua gezichtsuitdrukking en haardracht.

Na het terracottaleger zijn we op bezoek geweest bij een mevrouw die nog een traditioneel huis heeft. Vroeger leefden veel Chinezen in een grot. Vanwege de koelte sliep deze mevrouw in de zomer nog altijd in de grot, maar inmiddels had ze ook al een moderner huisje. Na het bewonderen van haar moestuintje, hebben we het traditionele gerecht uit deze streek gegeten: hele brede, lange noodles. Ze waren lekker, maar echt handig eet het niet.

Als laatste bezochten we een andere bijzondere opgraving in de buurt van Xi’an: de tombe van keizer Jingdi (157-141 v.Chr.). Deze keizer wilde gezien de tijdsgeest een bescheidenere begrafenis. De beelden die hier werden gevonden zijn dan ook niet op ware grootte, maar heel klein (een figuurtje is ongeveer 30 cm). Wel bijzonder is dat er niet alleen soldaten, maar ook vrouwen, eunuchen en een hele veestapel meegegeven werden. Het is een ondergronds museum, waarbij over de opgravingen glazen platen gelegd zijn, waarover je loopt. Op deze manier wordt alles beter geconserveerd dan bij het terracottaleger (daaroverheen is gewoon een grote hal gebouwd).