Laatste dag alweer in Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Bas & Sharan - WaarBenJij.nu Laatste dag alweer in Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Bas & Sharan - WaarBenJij.nu

Laatste dag alweer in Beijing!

Door: Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas & Sharan

11 September 2017 | China, Peking

We zijn er vandaag achter gekomen dat op zondag de ene helft van de Chinese bevolking naar het zomerpaleis gaat en de andere helft naar de tempel van de hemel. Kortom: het was goed druk op beide locaties!

De dag begon met een paar buien, waardoor alles nog nat was in de tuinen van het zomerpaleis. Dit is een enorm complex (2,9 km2), dat rondom een groot meer is aangelegd (dit beslaat driekwart van het park). Dit was het buitenverblijf van de keizers, als ze even geen zin meer hadden om in de Verboden Stad te vertoeven. Bezienswaardigheden zijn onder andere een nagebouwde straat uit de plaats Suzhou, een grote stenen boot, diverse bruggen en gebouwen.

Daarna zijn we doorgegaan naar de tempel van de hemel. Ook dit is een uitgestrekt park, met tuinen en gebouwen. De zon scheen inmiddels weer volop. In het belangrijkste gedeelte van het park werden vroeger door de keizer rituelen uitgevoerd voor een goede oogst. Zij waren de bemiddelaar tussen de hemel en de aarde. Er is onder andere een grote ronde hal (met een prachtig plafond) en een groot open altaar van de hemel. Dit zijn grote ronde stenen platforms en in het midden werd door de keizer gebeden voor goed weer.
Veel Chinezen komen hier in hun vrije tijd om te ontspannen. Ze wandelen door het park, doen (bord)spelletjes, beoefenen tai chi, doen aan hardlopen en je ziet er ook veel gezinnen met spelende kinderen.

Met heel wat kilometers in de voeten gingen we terug naar het hotel. Nog één nachtje in Beijing en dan gaan we met de trein westelijk naar Datong.